søndag 8. mai 2016

Første ridetime med Silke

Å finne en god ridelærer en en ting... å finne en man kommuniserer bra med og forstår er mye vanskeligere!
For sirka 6 måneder siden red jeg for første gang for Sean Topsom på fine Blixland ridesenter. Og det jeg satt igjen med etter timen var en mye dypere forståelse av hvordan hestens fysikk fungerer og hvordan gjøre en omfattende oppvarming av muskler, som jo gir klare fortrinn i inneværende time, men også hvordan det styrker hesten.

Når jeg nyss hørte at Sean var tilbake i Norge tok jeg sats og ba om en time. Jeg håpet han var god på unghest ;)

Folk rundt meg spurte, "du rir jo nesten aldri på henne, hvordan skal du da ha ridetime?
Hva ønsker du å få ut av det?"
Hmmm godt spørsmål.
* Longen trenger seriøst arbeid og hjelp, hun snur seg innover og rygger. Jeg har allerede lappet endel på dette, men føler ikke at jeg klarer å fjerne det helt selv om jeg kan forutsi nøyaktig hvor hun kommer til å snu inn.
* Hvor ofte anbefaler han at jeg rir
* Hvordan kan jeg sikre at jeg skaper en god arbeidsglede i henne på banen
* Hvordan få henne frem nå i starten når hun ikke kan sjenkel.
* Hvordan fortsette arbeidet med ridningen på en trygg måte for både henne og meg
og vettu... det var akkurat det jeg fikk!

Han startet timen med longe. Og Silke i tro tradisjon snudde hodet inn, baken mot porten og rygget mot den, og etter to små løpeturer fra Sean og noen spørringer og ettergift i tauet, så satt longen tilbake på plass der den skal være.

Han likte hennes kroppsbygging og vi snakket mye om hvordan bygge overlinje på Friesere og hvordan denne rasen skiller seg fra andre.

Etter omlag 20 min på longen var det tid for riding.
Jeg satte meg opp og vi skrittet rundt på banen i omlag 13 minutter.
Silke synes fortsatt det er litt skummelt å bære meg rundt forbi og har litt vondt for å komme opp i fart. Men så lenge Sean latet som han longerte oss og ikke blokket henne gikk det supert!

Her er noen av mine notater fra dagen i dag!

Generelt om Silke: 
* Han mener at selv om hun er Croup high (høy i baken i forhold til manken), så mener han at hun er langt bedre proposjonert for ridehestyrket
* Han mener også at hun lærer veldig fort, ekstremt fort og han mener at selv om det høres bra ut, så lærer hun også unoter veldig fort. Feks det å leie henne til padocken. Hun har fått gresse en gang, da jeg mistet leietauet pga vannbæring, så nå kan det bli litt kamp for å komme seg dit, særlig for søte Aga som setter ut hver morgen.
* Han sa også at siden Friesere går så mye på forparten er det vanskeligere å bygge topplinje på dem. Topplinjen bygges jo ofte ved å la de gå godt frem i skritt og trav på lange tøyler, la dem søke ned. Ha på innspenning for å få dem ned. Sean mente at det ikke er like heldig på Friesere da de bare går der på forparten å padler. Han mente at det er bedre å få dem opp og bak, også la dem forsiktig derfra søke ned. Så opp frem og så ned. Han anbefalte å ikke spenne inn Friesere i longen...

Longen:
* Han var fornøyd med bittet mitt, det med styrestenger på som jeg ble anbefalt av Fielder.
* Sean festet longetauet i bare den indre ringen på bittet og sendte henne ut på volten.
* Han fortalte at han liker å drifte rundt på banen og ikke stå i en sirkel. Da vet man at man har kontroll og det blir langt mer interessant for hesten. Hesten må hele tiden følge med, hvor skal vi nå, og da går de ikke så lett lei.
* Skritt og gallopp er vanskelig i longen så vente med disse om hun ikke naturlig søker til det. Det gjør hun ikke.
* Når hun går på volta jobber han med "Ask - release". Dette er litt vanskelig å forklare, men jeg skal prøve :) Mens hun går i longen uansett gangart, han tar/fluefisker i longetauet og ser at nakken bøyer seg med det innover, så slipper han ut igjen. Dette er små bevegelser. Om nakken er stiv så vil hun lettere kunne snu seg innover eller loppe avgårde. Det viktigste er å slippe ut igjen, eftergift som Urban Roos pleide å skrike til meg på nittitallet. :)
Denne "Ask release" øvelsen skal jeg begynne med i god tid før der hun pleier å snu inn, og sikre litt lenger enn bare akkurat ved porten.


Innridningen
* Når jeg klatret opp mente han at man burde øve inn litt rutiner. At unghester liker rutiner og at man kan få mer fremgang fortere ved å ha noen faste øvelser. Feks at man stiger opp på hesten på det samme stedet. Da vil hesten roe seg bedre under oppstiging, fordi han vet hva som kommer.
* Å ha en person inne i midten som går som om han longer nå i starten er lurt for å få henne frem. Passe på å ikke blokkere. (å gå foran hennes skulder blokkerer)
* Jeg legger bena for langt bak (fordi jeg føler at hun er liten og jeg må ha bena opp for å få god sjenkel), dette gjør at jeg faller frem i overkroppen og dermed bremser henne.
* Jeg kniper for mye med lår og legg slik at jeg blokkerer hennes sving
* Holde myk/fast yttertøyle og lede med bred innerhånd. Det er lov å ri med brede hender på unghest for å lede tydelig
* Se frem hvor jeg skal, ikke ned på hesten
* Mine skuldre skal stilles inn i forhold til hvor jeg ønsker hennes skuldre
* Turriding er mer avslappende for hesten. Gå en gang med leier. Så gå med en trygg turhest foran som ikke skvetter eller finner på tull underveis. Små turer i starten, litt lenger etterhvert.
* De dagene man ikke rir, kan man med fordel gå tur, følge med på hodet at det ikke står rett opp, om hun bærer seg vanlig bygger hun topplinje av det i ujevnt underlag også. Bra også for arbeidsglede.

Turn out - Pause:
* Vintern er det vanligste tidspunktet å la hestene få en pause da det er vanskelig å finne gode områder å ri på mente han.
* Han var enig i at det er lurt å la hesten få pause om man er på ett godt sted i treningen. Mange glemmer alt de har lært og man må begynne helt på scratch så dette passet ikke alle hester. Noen hadde bedre av å bli holdt rolig i gang gjennom det hele. Han mente at om man skulle gi en pause at suksess måtte styre når det ble gjort. At man måtte slutte på en high note, altså når man har som best fremgang og arbeidsglede. Da så hesten frem til å bli satt igang igjen.

Andre ting: 
* Han snakket varmt om Bates-saler.
* Han kommer tilbake til Norge i sommer og er ledig i noen helger, jeg skal definitivt utnytte dette og booke ham iallefall 3 ganger mens han er her om det passer alle.
* Sean er en Lusitano mann. Han rir dem i en portugisisk gren som heter Working equitation som er en slags mix av Dressur, cowboy, gårdsarbeid og Gymkhana. Søk på youtube så får du se, utrolig morsomt og du ser at hestene digger det!
* Han sa minst tre ganger... ah just let her do it, she is young. Dette gjaldt blant annet å stoppe for å gjøre fra seg på banen. Han nevnte det flere ganger og jeg likte så godt å kunne gi litt slack innimellom. Særlig for å holde på den gode arbeidstonen vi har inimellom. Man må ikke plukke på alt alltid liksom. Hun er jo bare 3 år og litt!

Manfletting
* Sean lærte meg å flette Silke på ekte Lusitano-vis. Dvs fletten sitter oppå nakken, ikke hengende ned på siden. Det krever litt mer å flette den enn en vanlig fransk flette, men den blir sååå fin, også er den ute av veien. Hun ser ut som en stolt hingst med denne fletten.
* Han viste meg også en liten kul nederst i nakken på henne, om jeg fletter langflette forbi den, vil flettene alltid gå opp der. Det er ett slags ledd som er mye i bevegelse, så der bør man stoppe, også heller flette to mindre fletter bak. Jeg synes fletta var utrolig fin.
* Når man har tjukk man kan man dele manen i to, også flette en langflette på begge sider, da holder den lenger.
* Han fuktet manen før han begynte.

Pluvinel og Camilla
Når jeg nå skulle booke Sean så fant jeg ham via websiden https://www.pluvinel.com
Det vil si jeg visste at han skulle hit, men tok altså da kontakt med ham via Pluvinel.
Dette er en webtjeneste med instruktører verden over og hvordan booke dem.
Den er i kraftig vekst og nye instruktører og funksjonalitet legges til underveis.
Dette må jeg jo følge med på jeg som elsker å lære!

Camilla som har grundet denne tjenesten var der og tok ett lass bilder. Jeg la derfor bort min mobil og konset mer om timen og instruksjonen. Derfor har jeg ingen bilder selv :/
Angrer litt på det kjenner jeg. :)

Alt i alt fikk jeg akkurat det jeg ønsket meg fra timen.
Det faktum at jeg ikke sover så godt om dagen pga syk hund og starstruck følsen gjorde at jeg ikke følte at jeg var veldig fokusert under ridingen. Han måtte gjenta seg selv ørti ganger og det var litt flaut. I veldig mange år har jeg surret rundt med hest på egenhånd. Det har fungert greit og jeg har fått gode resultater i konkurranser, men jeg har lagt til meg endel uvaner som sitter pussig godt...
Mer fokus på dette til neste time!

Jeg gleder meg allerede!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar